Influence en Instagram: het klinkt een beetje vreemd. Maar wat zijn deze twee toch met elkaar verworven!  Met bijna 3,5 miljoen gebruikers per dag in 2020, is Instagram gegroeid tot een van de meest populaire social media kanalen in Nederland. Volgens Sprout Social worden er wereldwijd bijna 1 miljard gebruikers geteld and keep ‘m counting. Van celebrities, sporters, koks en zakenmensen tot je naaste vrienden en familie. Zo veel verschillende mensen gebruiken Instagram om hun verhalen en foto’s te delen! Om anderen te inspireren, om op te hoogte blijven of om in contact te komen met mensen – of merken – die ze bewonderen.

Deze omvang biedt genoeg kansen voor creatieve makers en merken om zichtbaar te zijn, hun verhaal te vertellen en te groeien in invloed op Instagram. Want Instagram draait tenslotte om inspireren, informeren en aanbevelen. We verkondigen onze passie, expertise of onze blik op de wereld. Maar met welk doel?  Omdat we we iets willen bijdragen of meegeven aan onze omgeving en de rest van de wereld. En daar ligt nou juist de kracht van een social media kanaal zoals Instagram.

Wat is jouw influence op Instagram?

Hoe kijk jij naar Instagram? Heb je het gevoel dat je er alles uit kan halen? Ben je net begonnen, of al even bezig? Hoe dan ook, als je opgemerkt wil worden en je aantal volgers wil laten groeien, gelden er een aantal spelregels. Instagram is in de kern een sociaal platform en gebruikers koesteren het om de inspiratie die ze er uit kunnen halen en het menselijk aspect. Ben je te commercieel, dan vindt het algoritme van Instagram je minder leuk.

Met deze 5 eenvoudige tips laat je je invloed op Instagram op organische manier groeien. Zo bouw je aan je – eigen persoonlijke – merk en kun je beginnen met winstgevende relaties uit Instagram halen.

1. Kies je doel

Zoals elke activiteit – privé of in je werk – is het zo fijn om een concreet doel te hebben. Voor Instagram geldt dat net zo. Wat wil je bereiken? Waar wil je over een bepaalde periode – bijvoorbeeld 3 maanden – staan? Maak je doelen concreet: hoeveel posts per week, hoeveel volgers, hoeveel interacties, noem het maar op. Het hebben van doelen geeft je richting in de stappen die je op Instagram moet nemen. Én het geeft je een extra reden om te vieren als je ze behaalt. En wie geniet er nou niet van een positieve boost?

Tip: bepaal 1 tot 3 concrete doelen.

2. Ken je niche

Oké, deze tip is misschien too obvious. Maar ik zie het nog te vaak dat ondernemers van Instagram een allegaartje maken van hun maaltijden, sportoefeningen, dagelijkse bezigheden en vakantiereisjes. Daar is niks mis mee maar als je geen celebrity bent gaat dat je geen extra – relevante – volgers opleveren. Wil je bouwen aan een eigen merk dan moet je verhaal duidelijk zijn. Waar ligt je focus? En wie is je doelgroep? Wie ga je aanspreken? En waarmee? Als je je kunt concentreren op een onderwerp, zul je snel zien dat je de potentie van Instagram veel beter gaat toepassen. Meer daarover in de volgende tips!

Tip: bepaal je hoofdonderwerp en doelgroep.

3. Consistent zijn

Influence en Instagram gaan niet vanzelf, het vraag om consistentie: in stijl, in timing, in interactie. Het is niet goed om zo af en toe wat te posten en zo af en toe te reageren. Als je wil groeien op Instagram dan heeft het social media kanaal een dagelijkse portie aandacht van je nodig. Door regelmatig een post of story te delen en door regelmatig te reageren, dan wordt je door gebruikers én door Instagram als een relevant account opgemerkt. Zo geef je aan dat je het volgen waard bent! En daarbij komt: zorg dat je visueel consistent bent. De aandacht die jij in Instagram stopt, haal je er ook weer uit.

Tip: maak tijd vrij in je agenda – 10 tot 20 minuten per dag – voor Instagram.

4. Handig met hashtags

Het vinden van inspirerende content op Instagram met hashtags is bijna net als het zoeken op trefwoorden in Google. Door relevante hashtags aan je posts toe te voegen, zijn deze zichtbaar voor gebruikers die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. Weet je nog niet hoe hashtags werken, dan wordt het tijd om je er een beetje in te verdiepen. Het gebruik maken van de juiste hashtags kan een groot verschil maken voor de invloed op Instagram van jouw account. Instagram biedt de ruimte voor maximaal 30 hashtags per bericht. Het succes van een Instagram account wordt niet bepaald door het aantal hashtags wat je toepast, maar de kwaliteit ervan. Maak een mix van hashtags die veel volgers hebben, die wat algemener zijn en hashtags die zich heel erg op een niche richten.

Tip: onderzoek de 5 tot 10 meest relevante hashtags voor je niche.

5. Content uit je niche

Waar haal jij je inspiratie uit? Dat is een vraag die mij regelmatig gesteld wordt. En het antwoord daarop is heel simpel: user-generated content. Dat wil zeggen content wat door andere gebruikers gemaakt wordt. Volg gebruikers die in dezelfde niche zitten en deel hun content. Waarom? Iedereen – oké bijna iedereen en op Instagram vrijwel iedereen – staat graag in de schijnwerpers of wordt graag gespot. Door de content van anderen te delen wordt je als merk – of als persoon- gewaardeerd. Een echte win-win strategie.

Tip: volg de top 5 tags die relevant zijn voor je niche.

Hoe groeit jouw influence op Instagram?

Met deze 5 tips kun je aan de slag met jouw Instagram account. Maar Instagram is natuurlijk veel meer dan dit. Weet je niet zo goed waar te beginnen? Ik help je graag met een quick scan van je Instagram: een persoonlijke analyse van jouw Instagram account mét handige tips en aanbevelingen.

influence instagram, influencer management, Olive Communication