Social media blijft ongekend populair en het gebruik van verschillende kanalen blijft ook elk jaar toenemen. De vraag waarom influencer marketing relevanter dan ooit is, is te verklaren door de groei en gebruik van social media in Nederland. Maar liefst 94% van de Nederlanders heeft minimaal één social media account en maakt gebruik van gemiddeld 3,44 accounts.

Nederlanders appen, snappen, grammen, liken en sharen wat af. Maar waarom? Om op de hoogte blijven van wat er in de omgeving gebeurt en waar ‘vrienden’ zich mee bezig houden; Om geïnspireerd te worden en om informatie in te winnen over producten. Het op de hoogte blijven is het meest kenmerkende voor Whatsapp. Terwijl iemand volgen, inspiratie opdoen en geïnformeerd worden eerder bij kanalen zoals Facebook en Instagram passen. Er zit ook een verschil in generaties. Hoe jonger, hoe meer Instagram, hoe ouder, hoe meer Facebook. Hoewel dat best wel zwart-wit is. Er zijn steeds meer oudere generaties die meerdere social media kanalen gebruiken.

Social media als impuls voor een merk
Ten eerste, een social mediakanaal is een goed medium om de identiteit van een merk te verspreiden. Met de juiste influencer marketing strategie, wordt de boodschap van een merk aansprekend en makkelijk te consumeren. Omdat Instagram visueel het sterkst is, kiezen merken steeds vaker voor om op dit netwerk aanwezig te zijn. Daarnaast is social media een manier om inspiratie en informatie op te doen. Instagram scoort hierin het beste. Behalve content bekijken en liken, is Instagram ook een manier om merken bewust te volgen (21% t.o.v. 15% bij Facebook en 10% bij Snapchat).
Wat opvalt bij Instagram, is dat de favoriete onderwerpen in lijn liggen met de vrije tijd besteding van gebruikers. Zoals reizen, eten en drinken, hobby’s, gezondheid en lifestyle in het algemeen. De inspiratie wordt gevoed door hun eigen vrienden – die ze echt kennen – én door personen met een groot bereik. Deze personen beschikken vaak over een specifieke passie, kennis of expertise. Het zijn creatieve makers van content dat inspireert. Het inschakelen van deze influencers wordt gezien als een van de belangrijkste vorm van digitaal adverteren. En daarmee de komende jaren alleen maar zal toenemen. De vraag is daarom niet meer waarom influencer marketing wordt ingezet, maar wanneer?
Starten met influencer marketing?
Net als bij het ouderwets adverteren, zijn doelstellingen en doelgroep bij influencer marketing net zo belangrijk. Een samenwerking aangaan met een partner die een merk begrijpt en de wereld van influencers kent, bespaart tijd en energie. Daarom kiezen veel marketeers voor een efficiënte samenwerking. Ik denk daar graag in mee!
BRON: Ruigrok NetPanel (2019), What is happening online.
